• Lekcja żywieniowa

02.11.2022

W dniu 26.10.22 r. w naszej placówce została przeprowadzona lekcja żywieniowa. Lekcja ta została przeprowadzona dzięki udziałowi naszej szkoły w programie ''Lekkoatletyka dla każdego''. Temat tych zajęć to  ''Prawidłowe odżywianie ma znaczenie''.

Dzieci wykonywały napoje izotoniczne, kulki mocy itp. Wszyscy byli bardzo zadowoleni.

Tadeusz Gąsiorowski

• "Szkoła pamięta"

02.11.2022

Uczniowie Szkoły Podstawowej w Kosowie Lackim wzięli po raz kolejny udział w akcji  Ministerstwa Edukacji i Nauki "Szkoła pamięta". Odbywa się ona w okresie, w którym wspominamy zarówno naszych bliskich, jak i tych, którzy zapisali się w historii - tej ogólnonarodowej i lokalnej. Celem akcji jest zwrócenie uwagi młodych ludzi na potrzebę pielęgnowania pamięci o bohaterach naszej wolności i tych, którzy związani są z historią danego miejsca, regionu, społeczności. W ramach akcji, uczniowie z  Koła Regionalnego pod opieką p. Katarzyny Kurowickiej i p. Małgorzaty Łach, uporządkowali groby rodziny Kuszllów na kosowskim cmentarzu, złożyli wiązanki i zapalili znicze.

Małgorzata Łach

• Wycieczka na Kaszuby w ramach programu "Poznaj Polskę"

01.11.2022

W dniach 27.-28. października 2022r. grupa 50 uczniów ze Szkoły Podstawowej w Kosowie Lackim wraz z opiekunami p. Agnieszka Ajdys, p. Beatą Choińską, p. Krystyną Górską oraz p. Małgorzatą Łach, wyjechała na Kaszuby. Uczniowie połączyli aktywny wypoczynek z poszerzeniem swojej wiedzy historycznej, geograficznej i przyrodniczej. Piękna jesienna pogoda umożliwiła podziwianie kaszubskich krajobrazów. Udało nam się zrealizować wszystkie założenia wyjazdu. Pierwszym punktem programu było zwiedzanie Muzeum Zamkowego w Malborku. Tu mogliśmy poznać historię Zakonu Krzyżackiego oraz jego związek z historią  Polski. Kolejną lekcję historii odbyliśmy w Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie- Do odwiedzin dworku Józefa Wybickiego- autora słów naszego hymnu, było kilka powodów. Po pierwsze w tym roku obchodzimy 275. rocznicę Jego urodzin oraz  225. rocznicę powstania "Pieśni Legionów Polskich we Włoszech", która w dwudziestoleciu międzywojennym stała się naszym hymnem narodowym. Po drugie poznaliśmy historię powstania Mazurka oraz jaką rolę pełnił przez lata nieistnienia państwa polskiego. Po trzecie dowiedzieliśmy się o życiu autora  hymnu i jego rodzinie. Po trzecie  miło spędziliśmy czas w świetnie zaaranżowanych wnętrzach dworu szlacheckiego z przełomu XVIII i XIX w.  Następnie udaliśmy się do Muzeum Kaszubskiego im. Franciszka Tredera w Kartuzach. Tu poznaliśmy obiekty związane z zajęciami Kaszubów, wytwory sztuki ludowej, poznaliśmy zwyczaje i tradycje tutejszej ludności.

Na nocleg do Kiełpina przybyliśmy zmęczeni, ale zadowoleni. Wieczorem mogliśmy rozwijać umiejętność gry w kręgle, bawiąc się w grupach była  zdrowa rywalizacja oraz sporo emocji.

Drugi dzień spędziliśmy w Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku, w niezwykłym miejscu, w którym duch historii dyskretnie przeplata się z nowoczesnością. Miejsce to obfituje  w wiele atrakcji, które zaprezentował nam świetny i nietuzinkowy przewodnik Kuba. Zobaczyliśmy Najdłuższą Deskę Świata oraz Największy Fortepian Świata - obiekty wpisane do Księgi Rekordów Guinnessa, replikę pociągu, którym wywożono Sybiraków, Pomnik Niedźwiedzia Wojtka, dom trapera kaszubskiego, dom powstańca z Adampola, bunkier, kościółek  św. Rafała . Świetną atrakcją było wejście do  domu postawionego do do góry nogami. Tu można poczuć , że świat stanął do góry nogami. Historia regionu i kraju ukazana jest tutaj  w bardzo efektowny sposób.  Następnie, przy wspólnym ognisku, piekliśmy kiełbaski. Po degustacji nabraliśmy siły i  ruszyliśmy na Kaszubską Wieżę Widokową im. Jana Pawła II na Górze Wieżyca.  Panorama z najwyższej platformy 35-metrowej wieży jest przepiękna. Ostatnim, ale niezapomnianym punktem programu była wizyta w  Kaszubskim Uniwersytecie Ludowym. Wszyscy uczniowie znakomicie bawili się pod opieką doświadczonej kadry podczas warsztatów uaktywniających młodzież. Wycieczka zakończyła się w późnych godzina wieczornych. Zwiedzanie i poznawanie regionu Kaszub sprawiło nam wiele radości i było wspaniała formą integracji i dobrej zabawy.